W Pałacu Muzeum Królewskim w Wilanowie otoczonym scenerią złotej polskiej jesieni zagościł po raz dziewiąty Japoński Październik AD 2011.
Tegoroczna edycja dedykowana jest Japonii i Japończykom w dowód solidarności, pamięci i przyjaźni ze wszystkimi, którzy zostali dotknięci tragicznym w skutkach trzęsieniem ziemi i tsunami jedenastego marca tego roku.
Miesiąc z japońską kulturą trwający od 14 października do 13 listopada 2011 r. zainaugurowały dwie wystawy zorganizowane w Oranżerii Pałacowej: wystawa bonsai oraz wystawa japońskiej kaligrafii shodō, połączona z pokazami kaligrafii.
Oranżeria wilanowska (foto: Muzeum Pałac w Wilanowie).
Bonsai w Japonii uznane jest za jedną z dziedzin sztuki, podobnie jak ikebana, czy kaligrafia. Celem sztuki miniaturyzowania drzew w odpowiednio dobranych, płaskich pojemnikach jest przedstawienie piękna jakim jest mały fragment przyrody. Wyhodowanie doskonałej formy bonsai to rezultat wieloletniej pielęgnacji, niekiedy kilku pokoleń ogrodników. Najbardziej cenione są bonsai z drzew długowiecznych, jak dęby, sosny, cisy, świerki, jałowce. W Pałacowej Oranżerii przez pierwsze trzy dni IX Japońskiego Października wyeksponowane były miniaturowe drzewka bonsai pochodzące ze zbiorów przedstawicieli grupy szkoleniowej Bonsai Juku – polskich pasjonatów tej sztuki: Tadeusza Bednarczyka, Jarosława Burczyńskiego, Mirosława Dybasia, Mariusza Karolaka, Dariusza Łuki, Krisa Sekleckiego, Piotra Świeckiego, Kornela Szczygielskiego oraz Jacka Zwoniarskiego.
Na zdjęciach: fragmenty ekspozycji bonsai podczas IX Japońskiego Października w Pałacowej Oranżerii Muzeum w Wilanowie – miłośnicy bonsai mogli podziwiać ich piękno na tle wystawy japońskiej kaligrafii shodō.
Wystawa japońskiej kaligrafii gości w Wilanowie po raz pierwszy. W dniach 15 i 16 października 2011 r. towarzyszyły jej warsztaty japońskiej kaligrafii shodō, które poprowadziła osobiście Kaoh Tateyama, artystka shodō – gość specjalny z Tokio.
Kaligrafia – po japońsku zwana shodō, czyli drogą pisma – nie polega tylko na wyćwiczeniu pięknego pisania liter, jak w kaligrafii zachodniej. Shodō ma w sobie bowiem także elementy filozofii i sztuki. Sztuka shodō jest wysoko ceniona w Japonii i osiągnęła rangę artyzmu. Jak podkresla Kaoh Tateyama, bardzo ważny jest w niej stan ducha osoby piszącej, która w pisanych znakach stara się odzwierciedlić swoje uczucia, siebie. Jednocześnie jest to sztuka malownicza, o czym można się przekanać oglądając mistrzowskie dzieła Kaoh Tateyamy i Sachiko Horii wyeksponowane w Muzeum w Wilanowie.
Na zdjęciach: wystawa Shodō – Japońskiej Kaligrafii Kaoh Tateyama artystki shodō, uzupełniona pracami kaligraficznymi mistrzyni Sachiko Horii (To Ren) podczas IX Japońskiego Października AD 2011 w Pałacowej Oranżerii Muzeum w Wilanowie (foto: JAAP).
Kalendarium wszystkich wydarzeń IX Japońskiego Października dostępne jest na stronie Muzeum w Wilanowie: www.wilanow-palac.pl
Autor: dr Wacława Wojtala