Japońskie firmy pozytywnie odbierają klimat działalności w naszym kraju. Tak wynika z seminarium nt. „Jak efektywnie rozwijać polsko-japońskie stosunki gospodarcze”, które odbyło się w dniu 29 października 2012 r. w Centrum Informacyjnym Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Seminarium zostało zorganizowane przez Związek Pracodawców Shokokai oraz Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) we współpracy z Ambasadą Japonii i Japońską Organizacją Handlu Zagranicznego JETRO.
Podczas seminarium przedstawione zostały wyniki ankiety przeprowadzonej przez Związek Pracodawców Shokokai, warszawski oddział JETRO oraz Ambasadę Japonii w Polsce wśród firm-członków organizacji Shokokai. Badanie ankietowe dotyczyło oceny klimatu inwestycyjnego w Polsce oraz specjalnych stref ekonomicznych.
„Polska jest na szóstym miejscu, jeśli chodzi o najbardziej atrakcyjne miejsce do inwestowania w Unii Europejskiej. Liczba firm japońskich w Polsce wzrosła do 300, około 100 z nich jest z branży wytwórczej. Stworzyliśmy ok. 40 tys. miejsc pracy w Polsce” – powiedział Yasuhiro Oishi, Prezes Związku Pracodawców Shokokai. Podkreślił, że działalność gospodarcza firm japońskich w Polsce przyczynia się do wzrostu gospodarczego naszego kraju. Zaznaczył, że dla japońskich przedsiębiorców bardzo ważny jest klimat inwestycyjny. „Japońskie firmy chcą coraz dynamiczniej inwestować w Polsce, jednak zwracają uwagę m.in. na infrastrukturę, warunki życia, funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych „. Takie wnioski wypływają z badania przeprowadzonego w czerwcu 2012 r. wśród japońskich firm inwestujących w naszym kraju.
Seminarium „Jak efektywnie rozwijać polsko-japońskie stosunki gospodarcze”. Od lewej: Yasuhiro Oishi, Prezes Związku Pracodawców Shokokai; Ilona Antoniszyn- Klik, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki; JE Makoto Yamanaka, Ambasador Japonii w Polsce; Sławomir Majman, Prezes Zarządu, PAIiIZ (foto: PAIiIZ).
Makoto Yamanaka, Ambasador Japonii w Polsce podkreślił, że z jednej strony badanie potwierdziło, iż Polska jest dobrym miejscem do inwestowania, z drugiej zaś uwidoczniło problemy, które należy poprawić.
Wyniki Raportu opracowanego przez Związek Pracodawców Shokokai we współpracy z Ambasadą Japonii w RP oraz Japońską Organizacją Handlu Zagranicznego JETRO przedstawił szczegółowo podczas Seminarium Go Shimuta, Dyrektor Generalny Japońskiej Organizacji Handlu Zagranicznego JETRO.
6 najważniejszych warunków dla japońskich inwestorów do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce (źródło: JETRO).
Z raportu wynika, że inwestorzy japońscy jako główne powody przemawiające za inwestycjami w Polsce najczęściej wskazują:
· dobrej jakości rynek pracy (polscy pracownicy postrzegani są jako kompetentni, odpowiedzialni oraz wciąż znacznie tańsi, niż w Europie Zachodniej),
· stabilizację polityczną i ekonomiczną,
· systematyczny rozwój kraju, jako rezultat wejścia do UE,
· występowanie specjalnych stref ekonomicznych (SSE) oraz systemu zachęt, jakie one stwarzają,
· bezpieczeństwo społeczne, a także
· pozytywny odbiór Japonii i Japończyków przez Polaków.
Jako słabe strony Polski, przedsiębiorcy japońscy wskazali na: infrastrukturę (szczególnie drogową), skomplikowane i długotrwałe procedury administracyjne, prawo podatkowe i prawo pracy.
Go Shimuta, Dyrektor Generalny Japońskiej Organizacji Handlu Zagranicznego JETRO podczas prezentacji wyników raportu (foto: PAIiIZ).
Go Shimuta, Dyrektor Generalny Japońskiej Organizacji Handlu Zagranicznego JETRO, omawiając wyniki Raportu podkreślił, że japońscy przedsiębiorcy wskazują na skomplikowane i niejasne przepisy, które prowadzą do sprzecznej interpretacji prawa, częstą ich zmianę, czy też na długotrwałą kontrolę celną. Niektóre formularze celne występują wyłącznie w języku polskim, brak jest ich w języku angielskim. Dodał, że japońscy przedsiębiorcy są również niezadowoleni z nadużywania przez pracowników zwolnień chorobowych. Japończycy oczekują usprawnienia transportu publicznego oraz infrastruktury drogowej. Jako przykład podał, że w niektórych strefach ekonomicznych, w których działają japońskie firmy, pracowników dowozi się specjalnymi busami, gdyż nie ma dojazdu transportem publicznym.
W raporcie, JETRO sugeruje zmiany, które jej zdaniem przyczynią się do wzrostu napływu do Polski nie tylko japońskich inwestycji zagranicznych. Należą do nich: wydłużenie ulg w SSE, złagodzenie warunków wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, większa elastyczność w zarządzaniu czasem pracy, skrócenie i ujednolicenie przepisów prawnych, zachęty wspierające reinwestycje firm już działających w strefach, lepsza organizacja transportu publicznego dla dojeżdżających do pracy, czy większa restrykcja w odniesieniu do zwolnień lekarskich.
Od lewej: Yoshito Okada, Dyrektor Generalny, ITOCHU CORPORATION Oddział w Polsce; Go Shimuta, Dyrektor Generalny, Japońska Organizacja Handlu Zagranicznego; Katsuyuki Kambara, Dyrektor Generalny, NSK Europe Biuro w Warszawie; Jan Bossak, Wiceprezes, Polsko – Japoński Komitet Gospodarczy; Marek Łyżwa, Wiceprezes Zarządu, PAIiIZ; Sławomir Majman, Prezes Zarządu, PAIiIZ – podczas dyskusji „Jak efektywnie rozwijać polsko-japońskie stosunki gospodarcze” (foto: PAIiIZ).
Katsuyuki Kambara, Dyrektor Generalny, NSK Europe podkreślał, że inwestorzy najbardziej cierpią z powodu drobnych trudności, które pozornie wydają się nieistotne. To przede wszystkim uzyskanie zezwolenia na pracę w Polsce, procedury związane z długookresowym pobytem obcokrajowców oraz jakość dróg, która ma kolosalne znaczenie zwłaszcza dla przedsiębiorstw produkcyjnych.
„W Polsce znajdujemy duże zasoby rąk do pracy, ale brakuje specjalistów i menedżerów” – mówił z kolei Hiroyuki Osaki, dyrektor zarządzający Bridgestone Stargard.
– Większość propozycji wskazanych przez inwestorów japońskich uznajemy są zasadne i realne do wykonania – powiedziała obecna na seminarium Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Ilona Antoniszyn- Klik. Podkreśliła, że raporty są podstawą do działań naprawczych. Ministerstwo Gospodarki chce wydłużyć działalność specjalnych stref ekonomicznych z 2020 do 2026 roku.
Od lewej: Hiroyuki Osaki, dyrektor zarządzający Bridgestone Stargard; Hiroshi Kaneko, Manager, Departament Doradztwa Podatkowego, Deloitte; Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Gospodarki; Janusz Jankowiak, Główny Ekonomista, Polska Rada Biznesu; Sławomir Majman, Prezes Zarządu, PAIiIZ – podczas dyskusji „Jak efektywnie rozwijać polsko-japońskie stosunki gospodarcze” (foto: PAIiIZ).
Zdaniem ekspertów, w celu zacieśnienia współpracy ważne jest ponadto, aby Japończycy lepiej poznali Polskę i odwrotnie. Należy częściej zapraszać przedstawicieli japońskich firm działających w Europie do przyjazdu do Polski. Lepiej też postawić na innowacyjność i jakość pracy niż na niskie płace, zachęcać inwestorów japońskich do współpracy z polskimi uczelniami i postawić na inwestycje w zakresie nowoczesnych technologii.
Opracowała dr Wacława Wojtala