W dniach 21-23 kwietnia 2015 roku odbyły się w Warszawie trzydniowe Dni Japonii, zorganizowane po raz siedemnasty przez Studenckie Koło Naukowe Gospodarki i Kultury Japonii w Szkole Głównej Handlowej. Tematem przewodnim były inwestycje japońskie w Polsce.
Uczestnicy z zainteresowaniem wysłuchali wykładu inaugurującego Pana Hiroshi Matsumoto Radcy Ambasady Japonii w Polsce pt.: „Economic relations between Japan and Poland and economic situation in Japan”. Radca opowiedzał m.in. o efektach niedawnej wizyty prezydenta Bronisława Komorowskiego w Japonii, działalności firm japońskich w Polsce, negocjowanej obecnie umowie o partnerstwie gospodarczym między Japonią i UE oraz postępach abenomiki.
XVII Dni Japonii na SGH (foto: strona internetowa SKN Gospodarki i Kultury Japonskiej na facebook).
Dużym zainteresowaniem cieszył się panel dyskusyjny prowadzony przez dr. Krzysztofa Piecha o inwestycjach japońskich w Polsce zatytułowany „Inwestycje japońskie w Polsce – czy Polska jest krajem atrakcyjnym dla inwestycji zagranicznych?”. Gośćmi Dni Japońskich na SGH i uczestnikami dyskusji byli między innymi:
- Pan Paweł Gołębiowski – Business Development Manager w Mitsubishi Corporation i Wiceprezes Polsko-Japońskiego Komitetu Gospodarczego
- Pan Adam Pawłowicz – były Prezes Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych (lata 1999-2001) i Wiceprezes Polsko-Japońskiego Komitetu Gospodarczego
- Pan prof. Henryk Lipszyc – były Ambasador Polski w Japonii (lata 1991-96), wieloletni wykładowca Japonistyki na Uniwersytecie Warszawskim
- Pan Tomasz Olejniczak – wykładowca z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie
- Pan Leszek Michalak – Burmistrz Miasta i Gminy Żarów (w Żarowskiej Podstrefie Ekonomicznej zlokalizowane są 4 japońskie fabryki: AKS, YAGI, Bridgestone i Daicel; obecny Burmistrz przyczynił się w znacznym stopniu do pozyskania inwestorów japońskich do Żarowskiej Podstrefy).
Z kolei Pani Katarzyna Ostanek z japońskiej firmy kosmetycznej Shiseido opowiedziała w ramach wykładu połączonego z case study o marketingu dóbr luksusowych i strategii Shiseido na rynku polskim w zakresie dystrybucji, a Pani Monika Kowal i Pan Adam Paluszyński z firmy Healthy Connections Poland uchylili rąbka tajemnicy „Jak podkreślić japońską jakość i uświadamiać odbiorców w zakresie tej jakości?”, przybliżając polskim słuchaczom strategie wejścia japońskich produktów na rynek Polski na przykładzie produktów firmy SOTI Natural. Pani Małgorzata Kolbowska podzieliła się swoimi przemyśleniami o tym: „Ile Japonii w Polsce a ile Polski w Japonii? Wyobrażenie a odzwierciedlenie o tym, co zobaczymy i na co jest miejsce w przyszłości.”
Miłośnicy kuchni japońskiej mogli skosztować japońskich rarytasów bezpośrednio po wykładzie Pana Hiroshi Matsumoto oraz uczestniczyć w warsztatach robienia sushi, które prowadziła Pani Katarzyna Szczepańska.
Pani Katarzyna Szczepańska prowadziła także warsztaty robienia japońskich pieczątek.
Jak na Dni Japonii w Polsce przystało, nie zabrakło ani warsztatów kaligrafii – poprowadzili je wykładowcy z Warszawskiej Szkoły Języka Japońskiego, ani warsztatów karate – prowadził je Pan Takeshi Yokota, ani warsztatów tanecznych, które zorganizowała Grupa Tańca Yosakoi „Sakuramai Poland”.
Dr Wacława Wojtala