W dniu 25 września 2013 w auli Polsko Japońskiej Wyższej Szkoły Techniki Komputerowych odbyło się seminarium pod nazwą „Wpływ tradycji i kultury kraju na sprawność administracji na przykładzie Japonii i Polski”.
Organizatorem seminarium był JAAP przy współpracy z Departamentem Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Polsko-Japońską Wyższą Szkołą Technik Komputerowych w Warszawie. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem objęli Ministerstwo Cyfryzacji i Administracji oraz Ambasada Japonii w Warszawie.
Uroczyste otwarcie seminarium przez Prezesa JAAP Pana Grzegorz Gębalę.
Po przywitaniu gości przez Prezesa JAAP Pana Grzegorz Gębalę uroczystego otwarcia seminarium dokonali przedstawiciele instytucji, które objęły patronatem seminarium. Pan Bogdan Dombrowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji wyraził zadowolenie z pojawienia się inicjatywy dyskusji o sprawności administracji państwowej także w kontekście kultury i tradycji kraju. Życząc owocnych obrad poprosił o przesłanie wniosków, jakie zostaną wypracowane podczas seminarium.
Seminarium zaszczycił swoją obecnością Jego Ekscelencja Ambasador Japonii w Polsce Pan Makoto Yamanaka. W swoim wystąpieniu otwierającym seminarium JE Ambasador Japonii w Polsce podkreślił wagę sprawności administracji naszego kraju dla rozwoju przedsiębiorstw japońskich w Polsce. Pan Ambasador podał kilka przykładów bardzo dobrej współpracy pomiędzy administracją lokalną i centralną a przedsiębiorcami japońskimi w Polsce, co zaowocowało inwestycjami i utworzeniem nowych firm Japońskich w Polsce.
Wystąpienie JE Makoto Yamanaka, Ambasadora Japonii w Polsce otwierające seminarium „Wpływ tradycji i kultury kraju na sprawność administracji na przykładzie Japonii i Polski”.
Po uroczystym otwarciu seminarium prowadzenie seminarium objął Pan Sławomir Wysocki specjalista z zakresu zarządzania w sektorze publicznym, członek JAAP. Program seminarium składał się z dwóch części. W pierwszej zaproszeni prelegenci wygłaszali krótkie wykłady dotyczące przedmiotu seminarium. W drugiej części zaplanowano panel dyskusyjnym. W części pierwszej przedstawiono podłoże kulturalne i historyczne administracji japońskiej, doświadczenia praktyczne we współpracy Japończyków z administracją polską i Polaków z administracją japońską oraz podejście naukowe do oceny sprawności działania administracji w ogóle. W części drugiej odbył się panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli biznesu japońskiego w Polsce oraz administracji, którego celem było przedstawienie rzeczywistych problemów i sukcesów w kontaktach administracji rządowej z biznesem japońskim w Polsce w kontekście zasad funkcjonowania administracji japońskiej w podobnych przypadkach.
Wpływ kultury i historii Japonii na sposób i formę administrowania zaprezentowała Pani Megumi Osugi Dyrektor Wydziału Informacji i Kultury Ambasady Japonii w Warszawie. W swoim wystąpieniu Pani Osugi podkreśliła znaczenie wczesnego ukształtowania się w Japonii społeczeństwa hierarchicznego i późniejszy wpływ tej tradycji na kształtowanie się administracji państwowej. Z całością prezentacji można zapoznać się poniżej.
Punkt widzenia Polaka na sprawność działania administracji japońskiej przedstawił Pan Piotr Suszycki Prezes Polskiej Izby Gospodarczej w Japonii mieszkający od kilku lat w Japonii. Pan Piotr Suszycki przedstawił nam swoje spostrzeżenia bezpośrednio z Tokio dzięki połączeniu na żywo drogą internetową. W swoim wystąpieniu Pan Piotr Suszycki podkreślał wielokrotnie nastawienie urzędników japońskich na pomoc petentom w ich problemach i chęć jak najlepszego załatwienia sprawy. Żeby zostać urzędnikiem państwowym w Japonii, należy zdać wiele trudnych egzaminów, również z przedmiotów ogólnych np. z matematyki. Uniwersytety przygotowują do tego typu egzaminów państwowych. To, że nie jest łatwo zdać taki egzamin obrazuje również fakt, iż większość osób zdających te egzaminy rekrutuje się z najlepszego uniwersytetu japońskiego w Tokio. Pan Piotr Suszycki wskazał na dwa obszary funkcjonowania administracji japońskiej, gdzie widoczna jest różnica w szybkości obsługi. Obsługa administracyjna działa perfekcyjnie i szybko we wszystkich sprawach, które są standardowe i typowe. Przykładowo, nie napotyka się żadnych problemów i naprawdę krótko trwa naprawdę krótko założenie firmy, wydanie numeru identyfikacyjnego itp. Natomiast załatwianie spraw nietypowych trwa znacznie dłużej i wymaga złożonego procesu decyzyjnego. Pozytywne i przyjazne nastawienie urzędnika państwowego do petenta występuje zawsze – bez względu na rodzaj sprawy. W trakcie telemostu była możliwość zadania pytań Panu Suszyckiemu. Jednym z ciekawszych pytań było pytanie o status społeczny urzędnika państwowego w Japonii. A oto uzyskana odpowiedź: W Japonii praca na stanowisku urzędnika państwowego jest zawodem zaufania społecznego i jest wysoko oceniana w społeczeństwie. Funkcja urzędnika państwowego w Japonii postrzegana jest, jako swego rodzaju nobilitacja. Całość wystąpienia Pana Piotra Suszyckiego udało nam się nagrać i natychmiast po opracowaniu materiału video zamieścimy je na naszej stronie internetowej.
Punkt widzenia Japończyka mieszkającego w Polsce na funkcjonowanie administracji przedstawił Pan Hiroshi Kaneko Senior Manager Deloitte Poland.
Wykład Pana Hiroshi Kaneko, Senior Managera w Deloitte Poland.
Pan Kaneko w swoim wystąpieniu przedstawił historię rozwoju prawa administracyjnego w Japonii i podkreślił wpływ tradycji prawa niemieckiego i amerykańskiego na tworzenie się prawa japońskiego.
Kolejnym punktem programu była prezentacja Pana Yoshizane Ishii, I Sekretarza Ambasady Japonii w Polsce, który przedstawił w bardzo ciekawy sposób wyniki ankiety dotyczącej polskich procedur administracyjnych, przeprowadzonej wśród firm japońskich działających w Polsce. Szczególnie ciekawe są spostrzeżenia dotyczące wpływu obsługi administracyjnej na wybór miejsca inwestowania przez przedsiębiorców japońskich.
Przykład dobrej współpracy administracji lokalnej z biznesem japońskim działającym w Polsce przedstawiła Pani Iwona Kosik, Dyrektor Generalny DAICEL Safety Systems Europe. Firma Daicel Chemical Industries Ltd. działa na rynku wyposażenia dla motoryzacji od 1919 roku, a w Polsce rozpoczęła produkcję w roku 2006. Szczególnie ciekawe były prezentowane doświadczenia polskiego oddziału firmy z okresu ostatniego kryzysu na rynku motoryzacyjnym. Zapraszam do zapoznania się z prezentacją.
Pani Iwona Kosik, Dyrektor Generalny DAICEL Safety Systems Europe podczas seminarium.
Część wykładową zakończył Pan Tomasz Olejniczak, reprezentujący Katedrę Zarządzania Akademii Leona Koźmińskiego, prezentując wyniki badań naukowych, dotyczących oceny sprawności działania administracji w różnych krajach świata. W zamieszczonej prezentacji znajdziecie Państwo odnośniki do obszernych materiałów z badań naukowych.
Po przerwie odbył się panel dyskusyjny. Po niezbyt pewnym początku rozpoczęła się gorąca dyskusja. Jednym z tematów wzbudzających emocje na sali była sprawa wpływu historii na rozwój administracji w Japonii i w Polsce. Całkowicie odmienne stanowiska w tej sprawie zaprezentowali Pani Olga Barbasiewicz – słuchacz seminarium – i Pan Katsuyuki Kambara, Dyrektor Generalny NSK Europe. Wokół tych skrajnych stanowisk rozgorzała dyskusja. Drugim gorącym tematem był status urzędnika państwowego w Polsce i Japonii. Tu na pytania i wnioski z sali najczęściej odpowiadał Pan Dagmir Długosz, Dyrektor Departamentu Służby Cywilnej KPRM. Nie mniej gorąco dyskutowano o organizacji biura jako takiego. Starły się dwa poglądy zwolenników i przeciwników „open office”.
Panel dyskusyjny podczas semianarium „Wpływ tradycji i kultury kraju na sprawność administracji na przykładzie Japonii i Polski” w dniu 25 września 2013 roku. Paneliści od lewej: Hiroshi Kaneko, Senior Manager Deloitte Poland; Iwona Kosik, Dyrektor Generalny DAICEL Safety Systems Europe; Katsuyuki Kambara Dyrektor Generalny NSK Europe; JM dr hab. Jerzy Paweł Nowacki, Rektor Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Warszawie, Dagmir Długosz, Dyrektor Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Barbara Kaśnikowska Prezes Zarządu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park oraz Sławomir Wysocki, członek JAAP.
Żywiołowe dyskusje sprawiły, że czas przeznaczony na panel dyskusyjny upłynął w mgnieniu oka i chcąc dotrzymać ram czasowych seminarium, konieczne było jego przerwanie. Było to jednak jedynie zakończenie formalne, gdyż dyskusje odżyły w kuluarach podczas poczęstunku. Obszerne, wybrane fragmenty przebiegu panelu dyskusyjnego zmieścimy na naszej stronie internetowej po opracowaniu nagranego materiału.
W mojej ocenie najlepszym posumowaniem całego seminarium było stwierdzenie jednego z uczestników, które padło podczas panelu dyskusyjnego. Stwierdził on, iż ci z przedstawicieli administracji, którzy nie zdołali z różnych przyczyn uczestniczyć w seminarium powinni tego żałować. Podkreślano też, zbyt krótki czas na dyskusję. Dla nas, jako organizatorów jest to zachęta do zorganizowania „dogrywki” o której poważnie już myślimy. Podczas dyskusji z sali padło wiele cennych uwag, wartych zapisania. Powstał pomysł by przygotować po seminarium opracowanie z wnioskami i uwagami jakie udało nam się wypracować. Wszystkich uczestników seminarium zachęcamy do przesłania swoich uwag, wniosków, propozycji na adres elektroniczny jaappolska@gmail.com. W tytule korespondencji prosimy wpisać słowo SEMINARUIM. Jeżeli otrzymamy wystarczającą ilość materiałów postaramy się o przygotowanie formalnego sprawozdania, które prześlemy- zgodnie z prośbą naszych współorganizatorów i patronów – do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Departamentu Służby Cywilnej KPRM oraz Ambasady Japonii w Polsce.
Na materiały czekamy do 10 listopada 2013.
Zapraszamy do współpracy i zapoznania się z załączonymi prezentacjami.
Grzegorz Gębala