JAAP - JICA ALUMNI ASSOCIATION IN POLAND

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
JAAP - JICA Alumni Association in Poland

Ghost in the Shell - made in Hollywood - zdjęcia w Nowej Zelandii ruszyły

Manga pierwotnie opublikowana została w 1989 r. w magazynie Young Magazine, zaś wersję tomikową wydanoi w roku 1991. W 1995 r. powstał na jej podstawie film pełnometrażowy reżyserowany przez Mamoru Oshii („Jin-Roh”, „Stray Dogs”). Filmowi poświęcono dużo uwagi z powodu użytych przy jego tworzeniu rewolucyjnych technik komputerowych. Poza tym wiecznie poważni bohaterowie zadają sobie filozoficzne pytania wpisujące się w zderzający humanizm z technologią nurt cyberpunkowy. Obdarzona w pełni sztucznym ciałem bohaterka zastanawia się na przykład, co ludzkiego zostało w jej świadomości i czy przypadkiem jej "duch" nie jest tylko zbiorem zaaplikowanych laboratoryjnie fałszywych wspomnień..

Muzyka skomponowana przez Kenji Kawaii z charakterystycznym brzmieniem instrumentów perkusyjnych i żeńskiego chóru, jest jednym z najważniejszych elementów tworzących klimat filmu. Do 2011 r. powstało 7 filmów i dwie serie telewizyjne.trażowy, reżyserowany przez Mamoru Oshii ("Jin-Roh", Stray Dogs"). Filmowi poświęcono dużo uwagi z powodu użytych przy jego tworzeniu rewolucyjnych technik komputerowych. Poza tym wiecznie poważni bohaterowie zadają sobie filozoficzne pytania wpisujące się w zderzjający humanizm z technologią nurt cyberpunkowy. Obdarzona w pełni sztucznym ciałem bohaterka zastanawia się na przykład, co ludzkiego zostało w jej świadomości i czy przypadkiem jej "duch" nie jest tylko zbiorem zaaplikowanych laboratoryjnie fałszywych wspomnień.

Ghost in the Shell to anime należące do gatunku cyberpunk i nie ma domieszek kina akcji. Owszem, widząc agenta służb specjalnych i jego partnerkę/partnera można przypuszczać, że to film sensacyjny, ale złudzenie to szybko się rozwiewa. Przygnębiający klimat, cyborgi, implanty, sieć, matactwa wpływowych osób – to ewidentne cechy cyberpunku. G.I.T.S. zawiera je wszystkie.

Obecnie rozpoczęła się amerykańska produkcja filmu. No właśnie… Po ośmiu latach zmian w obsadzie oraz problemów ze znalezieniem właściwego scenarzysty i uzgodnieniem dogodnego terminu w wypchanym po brzegi kalendarzu Scarlett Johansson przedstawiciele studia DreamWorks ogłosili, że 14 kwietnia w Nowej Zelandii rozpoczęły się zdjęcia do adaptacji kultowej mangi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tak prezentuje się Scarlett Johansson w roli inspirowanej komiksową major Motoko Kusanagi. Osobiście uważam, że absolutnie nie nadaje się ona do tej roli. W internecie parę miesięcy temu fani mangi proponowali zastępstwa w osobach Ming Na Wen (Chinka) lub Rinko Kikuchi Japonka), które wg mnie również zdecydowanie bardziej odpowiadają pierwowzorowi. No cóż, to Hollywood. Jednak kilka dni temu Sam Yoshiba, jeden z szefów Kodansha stwierdził, że patrząc na dotychczasowe role Scarlett bardzo mu ona odpowiada i czuje ona ducha cyberpunku, hmm ale czy to wystarczy?

W adaptacji mają się także pojawić Takeshi Kitano jako Daisuke Aramaki, Juliette Binoche jako Dr. Ouelet, Michael Pitt w roli Kuze, Pilou Asbæk grający Batou oraz Kaori Momoi. W członków Sekcji 9 wcielą się Chin Han, Danusia Samal, Lasarus Ratuere, Yutaka Izumihara oraz Tuwanda Manyimo.

Jak Wam się podoba Scarlett Johansson jako Motoko Kusanagi? Jestem wielką fanką animowanego cyberpunku, uwielbiam Ghosta, oczekuję na premierę, która przewidziana jest na koniec marca 2017 r. ale jakoś nie czuję tej produkcji…

Na efekty przyjdzie nam czekać jeszcze rok.

Karina Zalewska

Źródła

http://en.rocketnews24.com/2016/04/20/kodanshas-sam-yoshiba-supports-scarlett-johansson-casting-choice-for-ghost-in-the-shell/

http://anime.tanuki.pl/strony/anime/36-ghost-in-the-shell/rec/36

http://www.stuff.co.nz/entertainment/film/78964120/ghost-in-the-shell-first-look-at-scarlett-johansson-as-major-kusanagi

http://wyborcza.pl/1,75410,19921186,ghost-in-the-shell-scarlett-johansson-na-pierwszym-zdjeciu.html#ixzz46fvrj7mx

http://kotaku.com/the-japanese-internet-reacts-to-scarlet-johansson-in-gh-1771544034

https://www.youtube.com/watch?v=eKkp2jjOk88

 

Kolejne trzęsienie ziemi w Kumamoto...

W Japonii znów zatrzęsła się ziemia. Liczba ofiar serii wstrząsów, jakie od czwartku nawiedziły południową Japonię w rejonie miasta Kumamoto, wzrosła do 41 - poinformowały w sobotę władze. Wiele ofiar jest uwięzionych pod gruzami. Według ekip ratunkowych bilans ofiar będzie rosnąć. Wstrząsy w rejonie Kumamoto powtarzają się od czwartku; w sobotę rano czasu lokalnego wyspę Kyushu nawiedziły nowe, słabsze wstrząsy wtórne, o sile do 5,4 w skali Richtera.

Ekipy ratunkowe przewidują, że bilans ofiar zapewne urośnie, bo wiele osób zostało pogrzebanych żywcem pod ruinami. Służby meteorologiczne ostrzegają, że ze względu na deszcze sytuacja może się pogorszyć, bo w regionie wystąpią zapewne kolejne obsunięcia terenu i lawiny błotne. Około 200 tys. gospodarstw domowych zostało pozbawionych prądu w rezultacie uszkodzenia linii energetycznych. Poważnie ucierpiały drogi, tory kolejowe i inna infrastruktura; zniszczony został 200-metrowy most. Trzęsienie zmusiło wiele fabryk - w tym zakłady Toyoty, Nissana, Hondy, Sony, Fujifilm - do wstrzymania produkcji. 
Zawaliło się lub zostało uszkodzonych wiele budynków. W kilku miejscach wybuchły pożary. Wśród zawalonych budynków znalazła się Świątynia Aso uznawana za narodowe dobro Japonii. Jest jednym z najstarszych i najbardziej znanych japońskich sanktuariów. Czci się tutaj między innymi Tateiwatatsu-no-Mikoto, który chroni przed wypadkami, przynosi szczęście w małżeństwie i nauce.

Początki świątyni Aso nie są dokładnie znane, ale uznaje się, że założona została niemal 2000 lat temu, pod koniec okresu Yayoi (300 p.n.e. - 300 n.e.). Była uważana za jedną z najważniejszych świątyń w rejonie Higo (obecna prefektura Kumamoto).

Najbardziej okazałym elementem świątyni jest dwupiętrowa brama Romon. Plasuje się ona wśród trzech największych bram w tym stylu w Japonii. Po przejściu na teren świątyni odwiedzający docierają do Haiden – pawilonu ofiarnego.


 

 

 

 

 

 

 

W świątyni czci się 12 bóstw. Wśród nich jest wspomniany już wcześniej Tateiwa Tatsu-no-Mikoto, wnuk Jimmu – według mitologii japońskiej pierwszego cesarza Japonii – a także stwórca całej okolicy. Początkowo czczono go jako opiekuna podróżnych i proszono o pomyślność w nawigacji. Obecnie prosi się go o ochronę przed wypadkami drogowymi.

W świątyni Aso w połowie marca obchodzony jest Hifuri Shinji, czyli rytuał rozkołysanego ognia. W corocznym rytuale mieszkańcy regionu i turyści, wymachując palącymi się pochodniami (kaya) zawieszonymi na końcu liny, modlą się o obfite zbiory w nadchodzącym sezonie. Niestety w wyniku trzęsienia ziemi, które miało miejsce 14 kwietnia tego roku na Kyushu zarówno pawilon jak i brama runęły nad ranem 16 kwietnia..

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozostałości po Romon i Haiden... Tutaj odsyłam do Net Lab, aby zdać sobie sprawę z powagi sytuacji http://nlab.itmedia.co.jp/nl/articles/1604/16/news022.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karina Zalewska

Źródła:

http://www.japan-guide.com/e/e4553.html

https://twitter.com/asahi_photo

http://japonia-online.pl/news/4206

http://japonia-online.pl/article/236

http://en.rocketnews24.com/2016/04/16/aso-jinja-one-of-japans-oldest-shrines-hit-with-extensive-damage-in-continuing-earthquakes/

http://wiadomosci.wp.pl/kat,8311,title,Trzesienie-ziemi-w-Japonii-Liczba-ofiar-wstrzasow-na-wyspie-Kiusiu-wzrosla-do-41,wid,18273776,wiadomosc.html

 

Zarządzanie w firmach japońskich

Motto

„Firmy realizujące strategię wzrostu poprzez innowacyjność

oraz zarządzanie wiedzą dwa razy szybciej niż konkurenci

tworzą kapitał intelektualny oraz wartość

dla akcjonariuszy i udziałowców.”

JAPOŃSKIE FIRMY MAŁE, ŚREDNIE I DUŻE BUDZĄ NASZE ZAINTERESOWANIE, A JAK SĄ ZARZĄDZANE?

Analizując konkurencję międzynarodową zastanawiamy się jak do tego doszło, że na rynku istnieją tak duże firmy jak Mitsubishi, Matsushita, Epson, Panasonic, Seiko, Pioneer, Toshiba. Japonia, ale nie tylko jest krajem wielu przedsiębiorstw rodzinnych o wieloletniej tradycji. Jak podają historycy klany takie jak Mitsui, Sumitomo, Kõnoike, Yamaguchi i Kawasaki zaczęły budować swoje potęgi w drugiej połowie XIX wieku. Sukcesy odnosiły one nie tylko dlatego, że miały smykałkę do interesów, ale przede wszystkim dlatego, że wówczas zachodziły znaczące zmiany w kulturze i gospodarce japońskiej sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości.

„Jednakże nadrzędną wartością, obowiązującą bez względu na pozycję społeczną, było stawianie dobra ogółu, pewnej grupy lub ogólnie pojmowanego interesu państwowego ponad interes jednostki. Podkreślano także wagę lojalności bez względu na okoliczności, poświęcenia oraz zachowania honoru”.

Czytelnika zainteresowanego historią powstawania i funkcjonowania zaibatsu (konglomeratu przemysłowego lub finansowego) odsyłam do strony: http://portal.firmyrodzinne.eu/erelacje/japonskie-firmy-rodzinne

Tutaj chciałabym przedstawić po krótce różnice pomiędzy metodami zarządzania firmami japońskimi, a polskimi.

  1. Powiązania kooperacyjne.

Około 50 % małych i średnich firm japońskich to poddostawcy keiretsu (firm powiązanych). W ramach tych grup są ścisłe związki biznesowe oraz długoterminowe zależności, często nieformalne. Przedsiębiorstwa produkcyjne współpracują często ze swoimi własnymi poddostawcami gdyż mają do nich większe zaufanie, które wiąże się z oczekiwaną jakością i terminowością dostaw.  Ma to także pewne wady gdyż duzi wytwórcy często bogacą się kosztem małych i średnich firm. W Polsce umowy kooperacyjne pomiędzy firmami nie zawsze gwarantują terminowość i jakość dostaw jak i stałość współpracy.

  1. Polityka rozwoju.

Firmy japońskie nastawione są przede wszystkim na wzrost, rozwój a nie na zysk. Związane są z tym ścisłe relacje personalne w ramach grupy przedsiębiorstw. Skutkuje to bezpośrednią wymianą informacji i kierownictwa na różnych szczeblach zarządzania przedsiębiorstwem. Umożliwia przedsiębiorstwom opracowanie wspólnej strategii, a także służy do wzajemnego przekazywania know-how oraz zmniejsza ich ryzyko inwestycyjne.  Powoduje także zmniejszenie rozpiętości płac pomiędzy poszczególnymi pracownikami w strukturze organizacyjnej. Ponadto pozyskanie środków finansowych na rozwój firmy związane jest często z zatrudnieniem na wysokim stanowisku reprezentanta banku, który kredytuje rozwój. Osoba taka monitoruje prawidłowość wykorzystania środków finansowych pozyskanych przez przedsiębiorstwo. Takie rozwiązanie zmniejsza zarówno ryzyko utracenia środków, zmniejsza koszty kontroli ich wykorzystania, a także umożliwia bankowi poszerzenie zakresu kredytowania w przypadku zaistnienia takiej potrzeby.

W Polsce przedsiębiorstwa nastawione są głównie na zysk i z tego są rozliczane. Banki czy instytucje kredytujące tylko formalnie sprawują nadzór nad efektywnością wykorzystania udzielonych kredytów. Reagują w skrajnych przypadkach: utraty zdolności kredytowej, niewypłacalności, upadłości.

  1. Sposób myślenia.

Japończycy myślą indukcyjnie tzn. ze szczegółów dochodzą do wizji całości. To podejście w zasadniczy sposób odróżnia Japończyków od Polaków. Biorą oni pod uwagę każdy aspekt funkcjonowania przedsiębiorstwa. Preferują, więc odmienne związki biznesowe. Szukają partnerów, którym mogliby zaufać, ponieważ z takimi tylko warto prowadzić interesy. Ponadto w przypadku powstania problemów strony sporu nie są stronami walczącymi szukają kompromisów, współpracują ze sobą w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. Polscy menedżerowie przedkładają wizję ogólną nad szczegóły. Stworzoną wizję starają się zrealizować często nie dbając o szczegóły, co w późniejszych działaniach nastręcza wiele problemów.

  1. Polityka kadrowa, zarządzanie zasobami ludzkimi.

Japonia dysponuje olbrzymim potencjałem wysoko wykształconej kadry pracowniczej. Są to pracownicy bardzo zdyscyplinowani i ciężko pracujący, wynika to z ich mentalności. Zarządzanie czynnikiem ludzkim jest bardzo ważnym elementem w przedsiębiorstwie japońskim, dlatego też jest ono scentralizowane. Pracodawca ma dużo większe uprawnienia niż pracodawca polski. System pracy oparty jest na wyznaczaniu celów, które mają być osiągane przez zespoły. Pracodawca japoński ma prawo przesuwania pracowników na różne stanowiska wg własnego uznania. Taka polityka kadrowa ma bardzo pozytywne skutki, ponieważ pracownicy pozyskują wiedzę na różnych stanowiskach i łatwiej ze sobą się komunikują. Wadą jest natomiast brak ścisłych, wąskich umiejętności, które są charakterystyczne dla polskich pracowników. Pomimo dość małej rozpiętości płac pracowniczych firmy japońskie są dosyć mocno zhierarchizowane. Pracownicy są dobrze opłacani, a dodatkowe wynagrodzenia są zależne od pozycji w strukturze organizacyjnej w firmie oraz od prestiżu osoby.

  1. Związki zawodowe.

Japończycy kładą nacisk na osiągnięcie konsensusu przy rozwiązywaniu wszelkich problemów. Zasadą porządku społecznego w Japonii jest harmonia, która ma ścisły związek z hierarchią.  Ponieważ w firmach japońskich przede wszystkim liczy się współpraca w ramach grupy to indywidualne obowiązki i role grają dużo mniejszą rolę niż w firmach w Polsce. Związki zawodowe skupiają pracowników nie wg zawodów tak jak w Polsce, a wokół firm, w których zatrudnieni są ich członkowie. Kierownictwo japońskiej firmy, administracja oraz pracownicy bezpośrednio produkcyjni należą do tych samych związków zawodowych. Walka o podział wpływów, która jest odwieczna w polskich przedsiębiorstwach jest w japońskich nieistotna, ponieważ system awansu i karier jest ustalony i jasny. Pracownicy dążą, więc przede wszystkim do rozwoju firm.

Podsumowanie.

Japońskie techniki zarządzania przedsiębiorstwem znacznie odbiegają od technik zarządzania polskimi przedsiębiorstwami. Dotyczy to zarówno przedsiębiorstw małych, średnich jak i dużych. Silna hierarchizacja w japońskich przedsiębiorstwach nie wpływa na silną władzę kierownictwa wynikającą ze struktury. Niższe szczeble zarządzania nie wykonują jedynie poleceń przełożonych. Japońska struktura organizacyjna służy przede wszystkim koordynacji i synchronizacji czynności wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne. Komórki organizacyjne w japońskim przedsiębiorstwie nie są tak ściśle wyspecjalizowane jak w przedsiębiorstwie polskim. Rolą kierownictwa w firmach japońskich jest raczej koordynacja prac w grupach, którymi zarządzają, a nie wydawanie poleceń.

Monika Koszade-Rutkiewicz

 

Opracowano na podstawie wiedzy zdobytej w Japonii oraz na podstawie artykułów: Japoński sposób na sukcesję w biznesie, Rzeczpospolita, www.ekonomia.rp.pl/artykul/ 958303.html;

E. Tamkin Keeping It in the Family, http://www.slate.com/articles/business/continuously_ operating/2014/10/world_s_oldest_companies_why_ are_so_many_of_them_in_japan.html;

Dariusz Socik, Przedsiębiorstwa japońskie i ich konkurencyjność, http://www.exporter.pl/zarzadzanie/management/japwstep.

„Magazyn Firm Rodzinnych RELACJE”, 2015, nr 3(11), Warszawa: stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych, http://firmyrodzinne.pl http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/struktura/KTZ/Documents/Efektywne_przywodztwo_jako_warunek_wzrostu_produktywnosci.pdf

http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/23/id/516

 

Apel do seniorów JAAP

Szanowni Członkowie JAAP, Seniorzy, Koleżanki i Koledzy!

Polska jest członkiem UE, więc zgodnie z celami działalności JICA – jesteśmy krajem rozwiniętym  i nie potrzebujemy bezpośredniego wsparcia z Jej strony.

Z każdym rokiem nas ubywa, ponieważ nie ma już corocznych szkoleń JICA. Zauważamy też, że się starzejemy i wielu z nas osiąga wiek senioralny, czyli 60+.

Niemniej jednak, od kilku lat dzięki unijnym projektom aktywizacji seniorów, wspieranym funduszami UE, możemy skorzystać z grantów na realizację pomysłów, które wspólnie przygotujemy i zrealizujemy.

Do wykorzystania są również granty proponowane przez Polsko Amerykańską Fundację Wolności.

Mogą to być działania polegające na szerzeniu wiedzy nabytej podczas szkoleń JICA w Japonii, doświadczeń i osiągnięć zdobytych po powrocie, a także doświadczeń zawodowych i życiowych.

Ponadto, w związku z tym, że Japonia podpisała porozumienie z UE, odnośnie wymiany biznesowej i kulturalnej, co skutkuje otwarciem na współpracę partnerską z polskimi firmami, możemy również włączyć się w nurt popularyzacji kultury polskiej w Japonii.

Jak widać jest wiele możliwości. Trzeba tylko omówić szczegóły i podjąć działanie.

Serdecznie zapraszamy do kontaktu e-mailowego na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. lub telefonicznego +48 602 333 165.

Pozdrawiam serdecznie, oczekując na odzew

 

Grażyna Twardowska – członek Zarządu JAAP

 

OpenToonz dla każdego animatora już teraz

Jesteście zainteresowani stworzeniem własnego filmu techniką jaką wykonano „Księżniczkę Mononoke? Jeśli tak, to macie teraz szansę!

Tym jednym ogłoszeniem świat animacji może ulec nieobliczalnym zmianom. Otóż Dwango, japoński wydawca udostępni 26 marca na wolnej licencji oprogramowanie do animacji TOONZ. Jest to możliwe dzięki podpisaniu oficjalnej umowy na przejęcie aplikacji od włoskiej firmy Digital Video. TOONZ powstało 1993 roku na systemy IRIX i od tamtego czasu niezwykle energicznie zdobyło rynek animacji. TOONZ nie jest może super znanym narzędziem nawet wśród profesjonalistów zajmujących się branżą, jednak lista filmów dzięki niej zrealizowanych może ich do tego przekonać.

Jeżeli chodzi o produkcje jakie zostały zrobione w przy pomocy tego narzędzia to mamy takie tytuły jak: Princess Mononoke, The Tale of the Princess Kaguya, Spirited Away, Howl’s Moving Castle ze Studio Ghibli. Wymienione studio nie miało wyłączności na program i korzystali z niego np. Rough Draft, który produkował Futurame Matt’a Groenings’a i wiele innych.

Kontrakt z Dwango, który oferuje otwartą dla społeczności animatorów platformę OpenToonz umożliwił Digital Video urzeczywistnienie jednego ze swoich celów czyli uczynienie z aplikacji światowego standardu dla animacji 2D.

Demonstracja OpenToonz będzie miała swoją premierę już 26 marca na konwencie AnimeJapan 2016 zorganizowanym w Tokyo Big-Sight.

Bramy do świata animacji zostały otwarte.

Źródła:

http://www.toonzpremium.com/

http://www.cartoonbrew.com/tech/toonz-software-used-studio-ghibli-futurama-made-free-open-source-138111.html

http://en.rocketnews24.com/2016/03/21/want-to-make-anime-like-princess-mononoke-soon-you-can-get-the-software-ghibli-uses-for-free/

http://www.animationmagazine.net/vfx/toonz-goes-open-source-with-ghibli-edition/

http://osworld.pl/toonz-zostanie-udostepnione-wolnej-licencji/

 

Pozdrawiam,

Karina Zalewska

 


Strona 1 z 86

Użytkownicy online

Mamy 35 gości online

Galeria

Shinkansen
Święto Kwit...
Świątynia A...
Sakura